Vandalismus naší doby II: povalení Libuše v Národním divadle

 

 

,,Svět se zdá muset upadnout do rukou průměrnosti, lidí bez osudu, bez formátu a bez opravdové lidskosti.“

 

Karl Jaspers

 

 

Národní divadlo pod vedením soudruha Jana Buriana a zvláště jeho Opera pod vedením neméně ,,pravdozvěstných“ postav Pera Boye Hansena a Jaroslava Kyzlinka atakuje naprosté dno umělecké, ale také společenské úrovně. O projevech obého jsme psali už mnohokrát, a to i v poslední době. Psali jsme mj. o otřesné úrovni jak dramaturgie, tak interpretační praxe tohoto dříve prvořadého stánku. Nedávno jsme psali o tom, jakým způsobem bylo zrušeno představení Libuše 3. září 2020. Stačila k němu fráze o ,,zvýšené nemocnosti“ – a bylo to. O tomto zrušení jsme tehdy napsali: ,,Je to nicneříkající orwellovský speak, který se v současnosti, nejhůře v německém prostředí, ujal jako ,vysvětlení‘ pro prakticky jakýkoli zásah, jakékoli omezení čehokoli a kohokoli: v hlavním městě, tzn. více než milionové Praze, došlo k něčemu nevídanému, ke ,zvýšené nemocnosti‘! A v souvislosti s tím onemocněl ,také i‘ někdo v Národním divadle! Výsledek? Ochromí se práce celého souboru a zruší další představení!“ K čemu došlo nyní? Od té doby Národní divadlo hrálo a hraje, hrát má, normálně se prodávají lístky. Od politiků i odborníků slyšíme, že už je prokázané, že v divadlech se nákaza koronavirem šíří minimálně, že kulturní akce se rušit nebudou. Už proto jsme se nadále těšili na Libuši, která se měla hrát 28. 9. 2020. (Chodíme na dílo, ne na režijní a dirigentský paskvil dua Burian-Kyzlink a některých sólistů.) Lístek máme řádně koupený už od června! Na hlavní stránce Národního divadla nadále svítí nápis: ,,Národní divadlo bude hrát naplno“. Co jsme ale dnes uviděli, když jsme se jen letmo podívali do programu? (Na hlavní webové stránce o tom není ani slovo, kdo by si to nezkontroloval nebo nemá internet, měl by prostě smůlu!) Zjistili jsme, že představení Libuše 28. 9. 2020 bylo beze slova vysvětlení, dokonce i bez pokusu o ten orwellovský speak o nemocnosti, zrušeno! V programu je prostě uvedena ,,změna“ a při ní sdělení: ,,Přijměte prosím naši omluvu za změnu dnešního (28. 9. 2020) představení Libuše.“ A následující věta? – ,,Zakoupené vstupenky zůstávají v platnosti na Slavnostní koncert: Z pokladů české opery. Uslyšíte výběr nejznámějších árií z českých oper v podání předních sólistů opery Národního divadla.“ (https://www.narodni-divadlo.cz/cs/predstaveni/libuse-opera-1520281?t=2020-09-28-18-00) Oni už se ani nenamáhají jakkoli zdůvodnit, že v programu došlo ke změně, a tato změna nemá žádný akceptovatelný důvod! Opera Národního divadla totiž v těchto dnech normálně hraje, sbor ani orchestr není v žádné karanténě! Kdyby snad někdo z povolaných osob pod tlakem otázek chtěl lhát a tvrdit, že někdo ze sólistů, kteří měli zpívat, onemocněl, a proto se nemůže hrát (což ale na webu ani stínem není naznačeno, jinak by jistě bylo), byl by to jen podfuk na naivy, protože představení se hraje ve dvojím obsazení a i v případě onemocnění úplně každého z obou alternací by bylo možné angažovat sólistu/y z paralelních inscenací Libuše v Brně, Plzni nebo Ústí nad Labem. Národní divadlo zrušilo představení bez jediného důvodu, aniž by někdo byl nemocný či podobně. Skutečný důvod každý znalý otřesných vládnoucích poměrů nahlédne sám: pro soudruhy šéfy je snazší potřetí zopakovat ubohý koncert než uvést jednu Libuši! Naprosto nehorázné je, že ti papaláši se nenamáhají ani změnit program toho koncertu, který potřetí budou hrát, že tento program je sám pod všechnu úroveň dramaturgicky i umělecky, že trvá pouhopouhých 90 minut i s pauzou (!) – a že oni si ho i napotřetí dokonce dovolí anoncovat jako ,,Slavnostní“! To je taková sbírka drzostí, že nechat si něco takového líbit můžou už jen poslední přizpůsobivci, kteří si nechají líbit úplně cokoli. Kdy se konečně lidé jak ,,zvenčí“, totiž čeští občané a daňoví poplatníci, tak z uměleckých souborů Národního divadla, začnou proti té katastrofální umělecké i společenské neúrovni současného vedení Národního divadla bouřit? Národní divadlo má snad vůbec nejhorší vedení ve svých dějinách a úroveň jeho dramaturgie, uměleckých výkonů i společenského působení dosáhla naprostého dna. Je to hanba české kultury i celé společnosti, kterou takováto kultura má reprezentovat. Národní divadlo nejen bez jakéhokoli důvodu (jiného než lenost) zrušilo představení, a to největšího a pro ně samotné nejvýznamnějšího českého operního díla, Smetanovy Libuše, nýbrž ono místo něj nebylo schopno nabídnout ani nic, co by alespoň předstíralo nějakou náhradu a uměleckou snahu! Nabídlo už potřetí tentýž a hluboce podřadný koncert, kterému s nebetyčnou drzostí říká ,,slavnostní“, koncert na 90 minut i s pauzou! A přítomní sólisté této svévoli Burianova, Hansenova a Kyzlinkova vedení nadále budou ochotně asistovat, dokonce i ti, kteří nejsou v Národním divadle ve stálém angažmá! O tom, jaký smysl má většinu z nich nazývat ,,předními sólisty“, nemluvě. Umělecké soubory, jak jsme psali opakovaně, v době Hansenova nástupu do funkce prokaučovaly možnost se stávkovou pohotovostí čehokoli dobrat – a na svou neschopnost doplácejí a budou doplácet především sami! Dámy a pánové, to, co děláte s Národním divadlem, je jedním slovem ostuda!

 

Martin Bojda

 

22. 9. 2020

 

PS: Snad i tomu Janu Nerudovi, který od soboty nehnutě leží tváří k zemi na Petříně (!), je už takto lépe: určitě by se na to, co děláte s divadlem, za něž on a jeho souputníci tolik bojovali, nemohl dívat. Jeden z jeho souputníků, Vítězslav Hálek, napsal programový článek ,,Gogola hledám!“ Obměnili bychom to docela skromně: ,,Osobnost hledám!“ Najde se alespoň jedna osobnost alespoň nějakého morálního a intelektuálního formátu, která bude mít dost odvahy na to, aby se v Národním divadle – anebo mezi politiky, kteří nad ním mají moc – prostě jen postavila a řekla, že takto to přece dál nejde?

 

Bohužel jsme skeptičtí. Velký německý básník Friedrich Hölderlin, od jehož narození letos uplynulo 250 let, ve své hře ,,Empedoklova smrt“ napsal: ,,Toto už není doba králů!“ Pro dnešek nám bohužel chybí všechen romantický entuziasmus, my dnes jen hořce konstatujeme: Toto není doba osobností! To je doba aparátčíků, konformistů, pouhých kariéristů a egoistů, doba digiblbů. Ne nadarmo se v Německu místo prvotního ,,Mundschutz“ s nereflektovanou, strašlivou samozřejmostí začalo říkat ,,Maske“. Není k tomu co dodat.

 

Nasadil si masku.

 

Opona.

 

PPS: Zavolali jsme dnes na infolinku Národního divadla, na niž divadlo odkázalo v rámci sdělení o zrušení představení Libuše. Dovolali jsme se až napopáté, předtím telefon prostě nikdo nezvedl. Potom ho zvedla paní, která se nepředstavila, jen jako ,,Informace". Ale ačkoli jsou to Informace, žádné informace jsme nezískali! Naší nanejvýš zdvořilou otázkou, proč byla Libuše 28. 9. zrušena, byla paní evidentně poněkud překvapena a řekla, že se zeptá. Chvíli jsme čekali, a pak nám sdělila, že představení bylo zrušeno ,,z technických důvodů"! Tak jsme se dále jen nanejvýš skromně zeptali, jaké tyto technické důvody mohou být. To paní nevěděla. Tak jsme se ještě dovolili, jestli se prosím můžeme zeptat, co je na koncertu, který se opakuje potřetí a trvá 90 minut i s pauzou, ,,slavnostního". Paní byla opět překvapena a po chvíli řekla, nu, že je to koncert slavných árií z českých oper v podání předních sólistů. A pak už velmi spěchala v položení telefonu, asi musela jít řešit ty technické problémy. Jen jsme to chtěli povědít, abychom čtenářům to odvolání Libuše přece vysvětlili a aby ho chápali! Jen bychom také rádi poprosili: vypadá to, že při příští návštěvě Národního divadla nebudeme mít z technických důvodů vstupenku anebo si v sále nebudeme moci/chtít nasadit roušku. Když řekneme, že je to z technických důvodů, omluvíte nás prosím taky? Taky bychom to rádi uplatnili v tramvaji, na obědě, ve vlastní práci... Díky! Jsme s vámi, buďte s námi! Aleluja!

Dodatek: kdyby nějací PR podvodníci chtěli předstírat, že Libuše se nehraje kvůli tomu, že sbor byl v karanténě (což by bylo samo o sobě nesmyslné, když navíc od té doby a také v nejbližších dnech i v sousedství zrušené Libuše běžně vystupuje a vystupoval!), zdůrazněme, že tentýž sbor bez problému zpíval v Prodané nevěstě, kde má ještě podstatnější úlohu, že se s ním hrála/hraje Rusalka, Její pastorkyňa ad., ve Státní opeře se hraje Aida, Nabucco, Macbeth aj., tzn. dokonce opery s přímo exponovanou úlohou a jevištní prezencí velkého sboru! Dámy a pánové, vy si prostě z lidí a z Národního divadla jen děláte blázny! Severní vítr je krutý, počítej, divadlo, s ním!

 

23.9.2020